bù dà wǒ

Hmmmmm.. hvor skal jeg dog begynde? Jo lad mig starte med en arbejdsopdatering: Nicolai er kommet tilbage, så han har overtaget Happyclass og jeg har derfor kun 2 klasser nu, hvilket er meget lettere for mig, at holde styr på.
D. 1. Juni var det Children’s Day i Kina og skolen havde derfor arrangeret et show, hvor børnene optrådte for forældrene og de havde valgt mig som host for børnehaven. Det var meget sjovt at få afprøvet nogle grænser og det er efterhånden længe siden jeg har stået på en scene!

Vi er begyndt at få kinesisk undervisning, men eftersom Sarah og jeg har aftenklasser hver dag, har vi misset 50% af lektionerne, hvilket vi synes er BULLSHIT! Vi var desuden blevet lovet kinesisk undervisning fra starten af vores ophold, men da vi først lige er gået i gang, får vi nu 2 timer om ugen i stedet for kun én. Besked til de næste danskere: sørg for at nævne det i starten af jeres ophold!
I sidste uge var vi i Chengdu for at blive tatoveret. Det første sted vi tog hen, skulle der bookes tid, hvilket Sarah og Isabella gjorde. Jeg faldt i god snak med manageren for shoppen, som nu har inviteret mig på en 4 dages tur til Guiyang. Guiyang er en by, der ligger i en anden provins i Kina, så man skal flyve for at komme dertil. Jeg har sagt ja, da jeg føler at det er en kæmpe mulighed for mig, for at se andre dele af Kina. Han vil have mig til at hjælpe ham med hans engelsk, så han betaler alt og jeg får selvfølgelig mit eget værelse!
Normalt til mandag-onsdag-fredag aftenklasserne, skal eleverne snakke frit om et emne, for at øve deres tale og i går var emnet “My Ideal Parents”. Selvfølgelig snakkede de fleste om, at de ville have massere af penge, lækre biler og et stort hus, men jeg fik mig noget af et chok da de alle sagde: “don’t beat me” (bù dà wǒ). Jeg spurgte dem, om de alle bliver slået af deres forældre, og de råbte i kor “jaaaaaaaaaa”! De var ligeså overraskede over at høre, at mine forældre aldrig har lagt en hånd på mig og at det ikke er noget, der er velset i Danmark, som jeg var over at høre hvor normalt det er i Kina. Jeg spurgte dem hvad årsagerne til de var blevet slået var, og svaret var dårlige karakterer og dovenskab mht. lektier… så hold da op for en kulturforskel! 

Love Cleo

IMG_7327 copyIMG_7350 copyIMG_7395 copyIMG_7421 copyIMG_7469 copyIMG_7494 copyIMG_7475 copyIMG_7516 copyIMG_7531 copyIMG_7679 copyIMG_7630 copyIMG_7647 copyIMG_7702 copyIMG_7742 copyIMG_7885 copyIMG_7926 copyIMG_7944 copyIMG_7942 copyIMG_7960 copyIMG_7965 copyIMG_7971IMG_7970 copyIMG_8017 copyIMG_8061 copyIMG_8064 copyIMG_8102 copyIMG_8022 copyIMG_8032 copyIMG_8121 copyIMG_8146 copyIMG_8127 copyIMG_8153 copyIMG_8169 copy1

Leave a Reply

